lördag 16 januari 2010

Loppislördag

Det blev ingen loppistur i torsdags. Så jag cyklade upp i dag i värsta snömodden (vad gör man inte för loppor?) till fyndplatsen. Sakletaren tog på sina sakletarglasögon och äntrade butiken. Det var utplockat nu efter jul och innan folk vårstädar och skänker grejer. Men lite hittar man alltid. Det infinner sig ett lugn när man cyklar hem med fynden som man inte visste att man inte kunde leva utan. Vanligtvis ett rätt billigt nöje.

Ett riktigt gammalt strykjärn var första fyndet. Det roliga var att damen som sålde det till mig berättade att det var hennes mormor som hade ägt det.

Ingen sladd var med, men det kvittar för det ska stå till pynt i mitt syrum.

Stället är det finast luffararbete. Jag började med en gång fantisera om luffaren som har gjort det och vad han fick i gengälld. Antagligen mat och logi. Jag lovade damen att vårda och akta det i framtiden. Jag älskar när jag får veta historien bak loppan jag köper.

Och där hängde hon. Min första madonnabild (om det nu är en madonna, i mina ögon är hon det i varjefall). Bytte henne mot en selma.

Men vem har börjat sin vandring här på jorden i dessa skor? Önskar att jag fick den historian också. Men jag fantiserar vidare.

Denna tror jag inte är så gammal, Men den är fin och jag ska helt säkert hitta plats till den, hemma eller i kolonien.

Detta vet jag inte ens om jag gillar. Men funderar på att måla och fixa andra lock. Lite ovanlig har aldrig sett en sådan.

1 kommentar:

Emma sa...

**Oj så mycket fint du har hittat**