tisdag 16 februari 2010

Lite loppisfynd

Så hittade jag henne. Jungfru Maria. Tycker bara att tavlan är otroligt vacker. Kunde inte låta bli att köpa den.

Och sitter hon inte och syr? Då har vi något gemensamt iallafall Maria och jag. Tillomed rosorna liknar dom jag har i kolonien. Eller är det bara inbillning? Där upphör också likheterna.

En vacker dikt.

Och författaren är ingen mindre än Viktor Rydberg.

En gammal trälåda som inte ska målas för den är så härlig som den är.

Inte så vanligt att man hitta överlakan med så bred handvirkad spets. Det är inte andvändt särskilt mycket.

8 cm brett. Vilket arbete kvinnorna lade ner på sängkläder förr i tiden. Man såg ju inget när man sov ändå. Men det måste vara med stolthet som hon bäddade. Kan det vara bröllopslakan?

Jag hade turen att hitta en gardinkappa till mitt kök också. Handbroderade hjärtan i mörkblått på vit lakansväv. Passar som handen i handsken.

Nu ska det tvättad, strykas och hängas upp. Men först ska det bli liiite varmare så jag kan puttsa fönsterna och hälsa våren välkommen tillbaks igen.

1 kommentar:

Emma sa...

**Så mycket fint du har hittat**